Εισαγωγή στα οικολογικά μοντέλα, κύριες κατηγορίες τους, απλές και σύνθετες εφαρμογές τους στο πλαίσιο της εφαρμογής της Οδηγίας 2000/60 με έμφαση στα σημαντικότερα οικολογικά προβλήματα των επιφανειακών υδάτινων σωμάτων που είναι ο ευτροφισμός λιμνών και ταμιευτήρων, η οργανική ρύπανση και αποξυγόνωση ποταμών και οι υδρο-μορφολογικές αλλαγές ποταμών, εξαιτίας έργων διαχείρισης υδατικών πόρων και προστασίας, όπως π.χ. φραγμάτων.
# | Τίτλος | Διδακτέα Ύλη | Ώρες |
---|---|---|---|
1 | Εισαγωγή | Εισαγωγή στην σημασία της ποιοτικής κατάστασης των υδάτων στην διαχείριση των υδατικών πόρων. Βασικοί ορισμοί. Πρακτική σημασία των οικολογικών μοντέλων στο πλαίσιο της Οδηγίας 2000/60 για τα ύδατα με έμφαση στα 3 σημαντικότερα οικολογικά προβλήματα των επιφανειακών νερών που είναι ο ευτροφισμός, η οργανική ρύπανση και οι υδρο-μορφολογικές αλλαγές. Κύρια φυσικοχημικά, βιολογικά και υδρομορφολογικά ποιοτικά στοιχεία. Αρχές ταξινόμησης της οικολογικής και χημικής κατάστασης επιφανειακών υδάτινων σωμάτων. | 1Χ4=4 |
2 | Δόμηση και εφαρμογές οικολογικών μοντέλων | Βασικά είδη οικολογικών μοντέλων και ενδεικτικές εφαρμογές. Μαθηματική περιγραφή των βασικών φυσικών, χημικών, βιολογικών και οικολογικών διεργασιών σε ένα επιφανειακό υδάτινο σώμα. Τα κύρια βήματα της δόμησης και εφαρμογής ενός μαθηματικού μοντέλου. Ανθρωπογεννείς πιέσεις. Ποσοτικοποίηση σημειακών και μη σημειακών πηγών ρύπανσης. | 2Χ4=8 |
3 | Μοντέλα αποξυγόνωσης ποταμών | Σκοπός προσομοίωσης. Μαθηματική περιγραφή των διεργασιών οργανικής ρύπανσης σε ποταμούς, και δόμηση-εφαρμογή ενός απλού, μονοδιάστατου μοντέλου αποξυγόνωσης. | 3Χ4=12 |
4 | Μοντέλα ευτροφισμού λιμνών και ταμιευτήρων | Σκοπός προσομοίωσης. Μαθηματική περιγραφή των διεργασιών που καθορίζουν την τροφική κατάσταση μιας λίμνης ή ενός ταμιευτήρα και δόμηση-εφαρμογή ενός μοντέλου ευτροφισμού. | 3Χ4=12 |
5 | Μοντέλα υδραυλικής συμπεριφοράς – ενδιαιτήματος σε ποταμούς | Παρουσίαση των βασικών χαρακτηριστικών των μοντέλων υδραυλικής συμπεριφοράς – ενδιαιτήματος, των πρακτικών στόχων των προσομοίωσης με μια απλή εφαρμογή στην περίπτωση απόληψης ύδατος από ποταμό. | 3Χ4=12 |
6 | Περιπτώσεις εφαρμογής οικολογικών μοντέλων | Παρουσίαση ομαδικών θεμάτων ανά ομάδα εργασίας. | 1Χ4=4 |
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:
Μέθοδοι Διδασκαλίας | Διαλέξεις στην τάξη. Επίλυση απλών παραδειγμάτων και προβλημάτων στην τάξη. Συζήτηση περιπτώσεων εφαρμογής (case studies) στην τάξη. |
---|---|
Μέσα διδασκαλίας | Παρουσιάσεις στον Πίνακα. Διαφάνειες Power Point. Υπολογισμοί σε ΗΥ με Excel και υπολογιστικούς κώδικες. |
Χρήση ΗΥ και προγραμμάτων | Οι φοιτητές επιλύουν στην τάξη με τη βοήθεια των διδασκόντων απλές ασκήσεις σε ΗΥ. |
Ασκήσεις - Εφαρμογές | Ναι |
Θέματα (εργασίες και τεχνικές εκθέσεις) | Οι φοιτητές ξεκινούν στην τάξη την επεξεργασία 3 ομαδικών θεμάτων σε ομάδες των 2-4 ατόμων. Για κάθε θέμα συγγράφουν Τεχνική Έκθεση, η οποία διορθώνεται από τους διδάσκοντες και επιστρέφεται. Στο τελευταίο μάθημα οι φοιτητές παρουσιάζουν τα αποτελέσματα |
Παρουσιάσεις φοιτητών | Ναι |