Το μάθημα πραγματεύεται τη διεπιφάνεια θεμάτων πολιτικού μηχανικού με θέματα ανθρωπιστικών και κοινωνικών επιστημών, όπως ιστορία και φιλοσοφία της τεχνολογίας, πολιτική, περιβαλλοντική και επαγγελματική ηθική, και τεχνική επικοινωνία.
# | Τίτλος | Διδακτέα Ύλη | Ώρες |
---|---|---|---|
1 | Συνεξέλιξη τεχνολογίας, επιστήμης και φιλοσοφίας στην παγκόσμια ιστορία | Χρονική εξέλιξη κατασκευής τεχνικών έργων, σε σχέση και με τη διατύπωση επιστημονικών θεωριών, από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα. Η σχέση των έργων και των θεωριών με το χώρο (γεωγραφικά, πολιτισμικά, κοινωνικά χαρακτηριστικά). Η φιλοσοφική διάσταση (ηθική, λογική, μεταφυσική, αισθητική) των τεχνολογικών και επιστημονικών δράσεων. | 2Χ3=6 |
2 | Ιστορική και φιλοσοφική εισαγωγή στην επιστημονική μέθοδο | Αρχαιοελληνική φιλοσοφία και φυσική. Νεότερη επιστημονική επανάσταση. Βασικές επιστημονικές παραδοχές και συναγωγή συμπερασμάτων-διαψευσιμότητα, συλλογισμός και επαγωγή. Πιθανότητα και επαγωγική λογική. Μπεϋζιανή συλλογιστική. Λήψη αποφάσεων σε σύνθετα προβλήματα. | 2Χ3=6 |
3 | Πολιτική και τεχνολογία | Διαχρονική σχέση πολιτικής και τεχνολογίας. Παγκοσμιοποιημένος οικονομικός ανταγωνισμός (πώς καθορίζεται από την πολιτική δράση που αποβλέπει στη αξιοποίηση και ορθολογική διαχείριση των πόρων με χρήση της τεχνολογίας, αλλά και την αναζήτηση και υιοθέτηση νέων τεχνολογιών). Σχέση πολιτικής και μεγάλων έργων υποδομής (πώς το μετρό, οι δρόμοι, τα μεγάλα υδραυλικά έργα κτλ. αποτελούν μείζονες πολιτικές επιλογές που καθορίζουν την ανάπτυξη). Πολιτική και τεχνολογίες αιχμής (πώς η πληροφορική, το διαδίκτυο, η βιοτεχνολογία κτλ επηρεάζουν τις εξελίξεις ενώ τα κοινωνικά μέσα δικτύωσης χειραγωγούμενα ή μη, εμπλέκονται αποτελεσματικότερα στην αμεσότερη ανάπτυξη των κοινωνικών ανακλαστικών). | 2Χ3=6 |
4 | Φυσικό και δομημένο περιβάλλον | Φυσικό, δομημένο και κοινωνικό περιβάλλον υπό το πρίσμα της φιλοσοφικής σκέψης. Διαχρονικές φιλοσοφικές προσεγγίσεις: ζητήματα οικοσυστημάτων, σε περιβάλλον φυσικό, τεχνολογικό, κοινωνικό, οικονομικό, πολιτικό, και αισθητικό. | 2Χ3=6 |
5 | Επαγγελματική ηθική του μηχανικού | Κώδικες δεοντολογίας μηχανικών, καθοδηγητικό πλαίσιο ελέγχου αποφάσεων με χρήση «δοκιμών κοινής ηθικής», συνδυασμένη τεχνική-δεοντολογική ανάλυση περιστατικών πολιτικού μηχανικού (case studies). | 2Χ3=6 |
6 | Συγγραφή τεχνικών κειμένων και επαγγελματική επικοινωνία | Οργάνωση τεχνικού κειμένου (Τίτλος, Περιεχόμενα, Πίνακες, Σχήματα, Περίληψη, Συμπεράσματα), απλοποίηση έκφρασης, ύφος, συχνά γλωσσικά λάθη. | 2Χ3=6 |
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:
Μέθοδοι Διδασκαλίας | Διαλέξεις και συζήτηση στην τάξη (Εν. 1-5) Συζήτηση και βελτίωση αποσπασμάτων τεχνικών κειμένων στην τάξη (Εν.6). |
---|---|
Μέσα διδασκαλίας | Παρουσιάσεις Powerpoint. |
Θέματα (εργασίες και τεχνικές εκθέσεις) | Συγκροτημένη παρουσίαση του κάθε θέματος στην τάξη από την κάθε ομάδα φοιτητών με σύνολο διαφανειών που προετοιμάζουν (Εν. 1-5). Συγγραφή σύντομου κειμένου που επιστρέφεται με διορθώσεις (Εν6) |
Παρουσιάσεις φοιτητών | Ναι |